FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll09/11/2017

Fråga om retroaktivt underhållsbidrag

Jag är 21 år och har en fråga ang. underhållsbidrag retroaktivt. Min far har alltid varit frånvarande och står nog inte ens som min far på mitt födelseattest. Jag vet dock vem han är och att han aldrig gett mamma några pengar. Har jag rätt att kräva underhåll retroaktivt av honom och hur ska jag gå till väga isåfall?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsbidrag finns i föräldrabalken.

Kräva underhåll i efterhand
Det finns en möjlighet att väcka talan om att underhåll ska fastställas i efterhand (se här). Underhållsbidraget kan betalas retroaktivt på en tid upp till 3 år. Du har alltså rätt att få underhållsbidrag för 3 år tillbaka, om det inte är så att din far godkänner att betala för fler år. Hänsyn tas även till betalningsförmågan hos föräldern som ska betala underhållsbidrag.

Hur går du vidare med detta?
För att gå vidare måste du antingen komma överens med din pappa, eller stämma honom i domstol. Om du behöver hjälp med hur en stämningsansökan går till råder jag dig att vända dig till en byrå, förslagsvis vår samarbetspartner Familjens Jurist som är Sveriges största familjejuridiska byrå. Du kan se priser samt boka ett möte med dem här.

Här kan du även läsa mer på domstolens hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare