FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/07/2014

Fråga om retroaktivt underhållsbidrag

En son, som snart fyller 21 år, begär retroaktivt underhåll från 18 år till nu. Vi har inte haft någon kontakt. Han har inte begärt underhåll tidigare. Jag har antagit att han inte gått i skolan och inte betalat något underhåll. Han säger nu att han "fortfarande går i skolan". Vad ska man gå efter för att i efterhand avgöra/dokumentera om han gått eller inte gått i skolan och vilka perioder det i så fall varit?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Underhållsbidrag regleras i 7 kap Föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381

Enligt FB 7:2 så ska en förälder fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala ett underhållsbidrag till barnet om föräldern inte varaktigt bor tillsammans med barnet.

Vidare anger FB 7:1 st. 2 så upphör underhållsskyldigheten när barnet fyller 18 år. Går barnet i skola efter denna tidpunkt så är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst till det att barnet fyller 21 år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

Enligt FB 7:8 får talan om underhållsbidrag fastställas för maximalt 3 år tillbaka i tiden. Det är alltså möjligt för barnet att begära ett retroaktivt underhållsbidrag.

Det spelar alltså ingen roll att du och sonen inte har haft någon kontakt då underhållsskyldigheten följer av föräldraskapet. Huruvida sonen gått i skolan eller inte torde vara enkelt att kolla upp hos den skola han angiver ha gått på.

Ellinor SvenssonRådgivare