Fråga om rätt att packa ihop hyresgästens saker som denne inte hämtar

Hej,

Mina vänner har hyrt ut sitt möblerade hus och skrivit ett tidsbegränsat hyresavtal från januari tom 30 juni 2017.

Hyresgästen ska betala hyran i förväg och har nu enbart betalt halva hyran för juni. Hyresgästen verkar inte längre bo i huset men har lämnat kläder mm kvar.

Vi befarar att hyresgästen inte kommer att flytta ut sina saker från huset när hyresavtalet har löpt ut. Vilka rättigheter har mina vänner? Kan de flytta in i huset och packa ihop hyresgästens saker? Eller behöver de be kronofogden om handräckning?

Vore jättetacksam för råd i frågan.

Hälsningar Marie

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med har hyresgästen kontrakt till den 30 juni 2017, därför har han eller hon också rätt att ha sina saker där utan att få de nerpackade innan den 30 juni. Mitt svar kommer därför bygga på vad som händer om hyresgästen inte hämtat sina saker efter den 30 juni 2017.

Är det brottsligt att packa ner någon annans saker?
Frågan blir om de endast hade tänkt packa ihop hyresgästens saker och fortfarande bevara sakerna i huset, eller göra sig av med sakerna? För packas de ihop men bevaras fortfarande i huset borde det vara okej, eftersom hyresgästens äganderätt i sådant fall inte försvinner.

Om de däremot tänkte ställa ut saker på exempelvis gatan sker förflyttningen utan tillåtelse och hyresgästens besittning till sakerna rubbas då, i sådant fall gör de sig skyldiga till brottet egenmäktigt förfarande - se här. Det är inte heller någon bra idé att slänga sakerna då det utgör olovligt förfogande, se här.

Gör sig hyresgästen skyldig till något brott genom att inte hämta sakerna?

Det är en knepig situation om hyresgästen inte hämtar sin saker. Samtidigt skulle det kunna ses som att hyresgästen gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande om sakerna inte hämtas, man skulle kunna säga att dina vänners besittning till bostaden rubbas pga. att användbarheten begränsas. Därför bör det vara okej att dina vänner packar ner hyresgästens saker, så länge de bevaras i huset. Det är när hyresgästens äganderätt till sakerna rubbas som det blir fråga om brott, men så länge sakerna fortfarande finns i huset rubbas inte ägarens rätt till dem.

Avslutning
Den första lösningen i detta fall skulle kunna vara att dina vänner säger till hyresgästen att de funderar på att göra en polisanmälan för egenmäktigt förfarande om sakerna inte hämtas. Det är förmodligen något hyresgästen vill undvika.

Om hyresgästen ändå inte dyker upp blir ansökan hos kronofogden aktuellt. Mer information om detta finns på Kronofogdemyndighetens hemsida, se här.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare