FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/02/2017

Fråga om rätt att ångra köp trots att köparen undersökt varan

Hej, bestämde mig för att sälja min dator via blocket och i annonsen länkar jag till produkter ifrån netonnet som jag trodde att det var det jag sålde. Datorn som såldes var

https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/desktop/lenovo-y700-34ish-90df0018mt/230834.8943/

men hade annonserats som i blocket annonsen

https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/desktop/lenovo-y700-34ish-90df00b2mw/238753.8943/?gclid=Cj0KEQiA56_FBRDYpqGa2p_e1MgBEiQAVEZ6-_XXc9RnEwGI2Qvi_dR9rdl8BMcVhdkyNakDa0KGVjEaAvi38P8HAQ

dvs att min dator var en äldre modell. När jag skulle sälja datorn googlade jag på modell och fick upp den sista som alternativ och pågrund av okunskap trodde jag att det var samma dator. (då dem är både lika till namn och utseende) men då det skiljer sig på produkterna och köparen hävdar att maxvärde för produkten han köpt är 3000 och vill ha tillbaka pengarna.

När kunden kom och kollade på datorn var den igång och jag sa till honom att kolla på den så allt var bra. Han avböjer och säger att det var bra varpå han betalar 7500 kronor för datorn. 2 skärmar, datamus, headset samt tangentbord och musmatta. Vi skakar hand och är båda nöjda med affären.

Varpå dagen efter får jag ett sms där köpare säger att datorn som jag har sålt honom inte är den som hade visats i annonsen. Jag erkänner att jag kan tagit fel på produkterna då namn och utseende är lika, men då jag bad honom undersöka produkterna på plats och han godkände dem undrar jag vem som har ansvaret.

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av det du beskriver drar jag slutsatsen att ni var två privatpersoner som ingick avtalet och i såfall ska köplagen användas, men eftersom jag inte vet säkert går jag igenom även konsumentköplagen, som ska användas om köpet var mellan en näringsidkare och konsument.

Köplagen
Vid köp mellan två konsumenter eller två näringsidkare ska som sagt köplagen tillämpas. Köplagen ställer höga krav på köparens undersökningsplikt, se här. Köparen får inte klaga på att det är ett fel på varan som denne kunde ha upptäckt vid undersökning av varan. Undersökningsplikten kan sedan ställas mot säljarens upplysningsplikt och eventuella utfästelser.

Frågan blir alltså om köparen borde upptäckt på plats att det inte var samma dator som i annonsen samt hur det kan ställas mot att du som säljare faktiskt annonserat en vara som inte stämmer överens med varan du sålde. Att datorn var av en äldre modell kan vara svårt att upptäcka på plats, hade den däremot varit i en helt annan färg och köparen ändå köpt datorn för att sedan hävda dagen efter att den vill lämna tillbaka datorn pga fel färg hade det varit en annan fråga. Men att upptäcka att datorn är av en äldre modell är ett högt krav att ställa. Du som säljare har helt enkelt brustit i att upplysa köparen om att det är en äldre modell. Personen i fråga valde förmodligen att ingå avtalet för att denne vill ha juste den datorn som annonsen visade. Ansvaret ligger därför på dig som säljare och köparen bör därmed ha rätt att frångå köpet, se här.

Konusmentköplagen
I konsumentköplagen finns det ingen uttrycklig undersökningsplikt utan istället har säljaren upplysningsplikt. För att köparen ska kunna kräva rättelse av dig som säljare måste datorn varit felaktig vid köpet. Datorn är att anse som felaktig vid köpet om den avvek från den beskrivning som gavs av den, om du som säljare inte informerat om förhållanden som inverkat på köpet eller om datorn inte stämde överens med vad köparen kunnat förutsätta, se här. I detta fall går det också att anse att du brustit i din upplysningsplikt och köparen har då rätt att ångra sitt köp.

Jag hoppas du fått hjälp på vägen, annars är du välkommen att återkomma!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare