Fråga om preskription på konsumentfordran.

Hej...min man köpte en telefon på avbetalning 2010. Han lämnade strax efter Sverige eftersom hans arbetstillstånd gick ut.Han hade då ingen adress eller bostad här. Han kom tillbax till Sverige 2017 då han igen fick uppehållstillstånd från februari månad. Han har nu fått ett inkassobrev från svea inkasso på skuld av telefonen som han inte hade betalat. Dom har även skickat ett domslut som lades 2011 att han skulle betala skulden plus årsräntan. Han har dock sen han första gången lämnade Sverige inte fått något brev eller besked om skulden. Nu undrar jag ifall han måste betala detta eller är denna skulden preskriberad? Om den.är d hur svarar man på detta inkassobrev? Tack på förhanf mvh

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionslagen
När man ser till om en fordran preskriberats eller inte så använder man sig av preskriptionslagen (PreskL), du kan läsa den här. Huvudregeln är att en fordran preskriberas efter 10 år, då förlorar alltså borgenären sin rätt att få betalt. Men när det gäller konsumentfordringar så är preskriptionstiden endast tre år, se 2 §. För att det ska räknas som en konsumentfordring krävs att den som sålt produkten är en näringsidkare och sålt den inom sin roll som näringsidkare och att den som köpt produkten (din man) gjort det för enskilt bruk, alltså inte inom en roll som näringsidkare.

Preskriptionsavbrott
Borgenären kan avbryta preskriptionen på tre olika sätt, se 5 §. Om 1. gäldenären (din man) erlägger en del av betalningen av ränta eller amortering, eller utfäster betalning eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären, 2. om din man fått ett skriftligt krav på betalningen från borgenären eller 3. om borgenären väcker talan mot din man vid domstol, kronofogdmyndigheten eller hos en skiljedomstol.

Ett preskriptionsavbrott innebär att varje gång avbrottet sker så börjar en ny löpetid på tre år att löpa. Om din man nu inte varken hört av, betalat eller varit ärende hos domstol under de tre senaste åren så är fordran preskriberad och han behöver då inte betala fordran.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare