Fråga om preskription av fordran - Telefonräkning

Kan det vara möjligt att ett privat företag kan kräva mig genom Kronofogden på någon faktura från 2004 på kr 41,- - först idag dvs 12 år efteråt. Jag kommer i håg företaget - X som jag hade en telefonabonemang då - dvs 2004 eller kanske tidigare och att vi hade en del diskussioner angående deras omotiverade taxor - men till slut bedömde jag det inte vara värd att diskutera utan har betald allt som de ville ha. I dag skriver Kronofogden att skulden gäller 2 fakturor -- med angiven nummer på kr 87 och 41,-

Och då undrar jag varför skickade inte företaget någon påminnelse till mig att dessa inte är betalda ? Jag ser att kravet kommer från deras anbud - ett inkasso företag A från Y AB men jag undrar om deras ombud inte var skyldig att skicka X fakturan till mig då - är det helt ok enl lagen att skicka ärende till Kronofogden utan att först kontakta mig och be om betalning. Jag tänker bestrida - som KF upplyste mig - meddela skriftligt att jag motsätter mig sökandens yrkande - men det hela verkar var llöjligt - en påstående av en obetald faktura på 41 kr och en till på 87 kr från 2004 ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Av din fråga framgår det inte om du innehade telefonabonnemanget privat eller för ett företag. Oavsett vilket, bör dock de fakturor som du nu krävs på betalning för anses vara preskriberade om telefonföretaget eller inkassoföretaget inte någon gång sedan 2004 krävt dig på betalning avseende dessa fakturor. För företag gäller nämligen en preskriptionstid på 10 år sedan skulden uppkom och för privatpersoner gäller en 3 årig preskriptionstid från samma tidpunkt, se 2 § Preskriptionslagen. Mot bakgrund av att det således är ca 12 år sedan du senast hörde av någon avseende krav på betalning av dessa fakturor bör därför telefonräkningarna anses vara preskriberade varför du inte längre bör kunna krävas på betalning avseende dessa fakturor

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare