Fråga om preskription av fordran på grund av skadeståndsanspråk med mera

Hej Körde på en pir i mycket dåligt väder med min båt, med en flyttad sten / stenar som skada, jag blev felaktigt anvisad att lägga till där av hamnägaren men då det ej gick att lägga till där utan att skada just piren. vi skadade vår båt också. Han gjorde polisanmälan med ett makalöst skadeståndskrav men vi blev friade från vårdslöshet i polisutredning och den lades ned, kan han fortsätta att begära skadestånd trots att vi blev friade eller ska jag behöva leva med hans krav resten av livet ?

Lawline svarar

Hej! Brottmål och tvistemål måste hållas isär, även om det är tillåtet med skadeståndsyrkanden i brottmål. Trots att polismyndigheten har lagt ned utredningen, kan hamnägaren väcka skadeståndstalan mot dig i tingsrätt. Bifalles talan av rätten, måste du betala. Det kan också framhållas att endast en domstol kan "fria"; att polisutredningen är nedlagd kan bero på att tillräcklig bevisning saknas. Dock ska man anses oskyldig tills en domstol förklarat att man är skyldig.

En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, 2 § 1 st. preskriptionslagen (1981:130), PreskrL. En fordran på skadestånd i anledning av brott preskriberas dock inte före utgången av tiden för åtalspreskription, 3 § 1 st. PreskrL. Ägarens eventuella skadeståndsfordran torde ändå preskriberas inom tio år, se 35 kap. 1 § 1 st. brottsbalken (1962:700). En preskription kan dock avbrytas på olika sätt antingen av den som ska betala, gäldenären, eller den som har rätt till ersättning, borgenären, varpå en ny preskriptionstid  då löper, 5-6 §§ PreskrL. Med andra ord: Har varken du eller hamnägaren vidtagit några åtgärder angående detta inom tio år, så behöver du inte betala eftersom fordran är preskriberad.

Det är dock långt ifrån säkert att du verkligen är ersättningsskyldig. För att så ska vara fallet, krävs att du varit vårdslös, det vill säga oaktsam, 2 kap. 1 § skadeståndslagen (1972:207). Här har det betydelse att hamnägaren faktiskt själv sade åt dig att lägga till där båten blev skadad.

Lars BålmanRådgivare