Fråga om preskription av fordran på betalning - konsument

Ny toalett levererad och installerad. Allt OK men ingen faktura har kommit. Är jag skyldig efterforska fakturan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Om säljaren inte skickar en faktura till dig är du egentligen inte skyldig att efterforska vad som hänt. Då det kan vara så att en faktura skickats ut men att den av någon anledning kommit bort skulle jag dock rekommendera dig att höra av dig till säljaren och fråga efter fakturan. Om du ej får tag i säljaren per telefon eller mail behöver du dock inte genomföra ytterligare sökningar efter säljaren. Om säljaren ej kräver betalt inom tre år från det toaletten blev installerad är du, om du köpt toaletten som konsument, inte skyldig att betala fakturan då fakturan efter tre år från installationen har blivit preskriberad, se 2 § Preskriptionslagen.

Lawline RådgivareRådgivare