Fråga om överklagan av p-bot vid otydlig markering av handikapplats

Hej! Jag var i Haninge centrum för att leverera material och

Parkerade i en målad ruta. Det fanns ingen skylt som sade att man inte fick parkera där. Det fanns 4-5 utmarkerade p-platser ingen skylt Före som sa att det var förbjudet att parkera där än mindre att det var reserverat för handikappade. Inte någon märkning i p-rutan att det var handikapplats. Däre mot ca 5-6 meter efter den sista p-rutan, vilket jag inte hade vägarna förbi

Jag har filmat hur det ser ut på platsen. P-boten vart på 700:- för att det var handikapplats.

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns alltid en möjlighet att bestrida en parkeringsanmärkning. Men även om du gör detta så är det viktigt att du betalar p-boten inom den tid som krävs. Skulle överklagan sen gå igenom så får du tillbaka pengarna för p-boten (se här).

Rättelse
Om du anser att parkeringsanmärkningen är felaktig kan du i första hand ansöka om rättelse hos Polismyndigheten på den ort där du fått parkeringsanmärkningen (se här). Ta med dig anmärkningen till polisstationen och förklara vad som har hänt. Även filmen är bra att ta med sig då den fungerar som ett bevis för hur det faktiskt såg ut på parkeringsplatsen när du parkerade.

På polisens hemsida kan du läsa mer om hur du ska gå tillväga - här.

Bestrida p-bot skriftligen

Om inte rättelse medges finns det istället en möjlighet att bestrida felparkeringsavgiften skriftligen. Detta bestridande måste göras inom 6 månader från att avgiften betalats. Du bestrider anmärkningen genom att skriva till polisen och meddela varför du anser att avgiften är felaktig. Även här är eventuella bevis av betydelse, i ditt fall filmen.

På polisens hemsida finns en blankett att använda för att kunna bestrida - här.

Sammanfattning

I första hand ansöker du om rättelse hos polisen och i andra hand bestrider du p-boten skriftligen!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare