Fråga om oskälig hyra av hyresrätt i andrahand

Hej jag hyr en lgh i andra hand, min hyresvärd betalar 5000 i hyra men jag betalar 9. Har bett om en sänkning av hyran till 6500 då jag läst att man får ta 10-15 procent extra om man hyr ut lägenheten möblerat. Min hyresvärd ignorerar dock detta och jag undrar om det finns något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som hyr ut sin lägenhet möblerad har rätt att göra ett visst påslag på hyran, dock finns det ingen uttrycklig lagregel som anger hur mycket hyresvärden får lägga på. Men precis som du säger brukar hyresnämnden godta ett påslag på 10-15 procent för en fullt möblerad lägenhet.

Hyran ska alltså baseras på den hyra som uthyraren själv betalar och sedan görs påslag för exempelvis möbler. Om du anser att hyran är oskälig, vilket den bör anses vara om du betalar 4000 kr mer, är mitt råd att du vänder dig till hyresnämnden. Om hyresnämnden kommer fram till att hyran är oskälig kommer du kunna få tillbaka den del av hyra som du betalat som ansetts vara för hög.

Här kan du se hur du ska gå tillväga för att vända dig till hyresnämnden!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare