Fråga om normalt slitage

Har fått fett fläckar på tapeten där jag haft sängen, räknas der som normalt slitage?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline!

Vid utflyttning från en hyresrätt ska hyresgästen återställa lägenheten i ursprungligt skick, med undantag för normal förslitning. Tanken med det är att även normalt boende medför slitage och det är något som hyresvärden får acceptera, vilket följer av hyreslagen som finns i jordabalken, här.

Vad som brukar höra till normalt slitage är t.ex. hål i väggarna efter tavlor/fastskruvade hyllor eller repor i golvytan efter sänggavlar. Om man däremot agerat vårdslöst eller med försummelse anses det inte vara normalt slitage. Ett exempel på detta gällande just tapeter är om man ritat på väggarna, eller skruvat fler hål än vad som kan anses vara nödvändigt.

Om det är så som du säger, att fettfläckarna uppstått pga. att du haft sängen mot väggen så rör det sig förmodligen inte om att du varit vårdslös, utan bara normal användning av lägenheten. Att ha en säng mot väggen bör nämligen kunna hänföras till normal användning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Emelie StrömRådgivare