FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal08/03/2016

Fråga om möjligheter för att köpa ut delägare ur samägd egendom

jag och min syster har fått ett arv bestående av en fastighet. Nu vill jag köpa ut henne hur gör jag då .Om inte hon vill vad gör jag då. Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din juridiska frågeställning!

När egendom är samägd står det i regel delägarna fritt att sälja sina respektive andelar av egendomen. För fast egendom fordras dock att vissa formkrav iakttas för att köpet ska bli giltigt. Det går inte att på något sätt tvinga någon att med giltig verkan sälja något mot dennes vilja.

Däremot kan du alltid föreslå en försäljning där du är beredd att betala motsvarande belopp som skulle ha erhållits på den öppna fastighetsmarknaden, eller annat belopp som ni båda kan komma överens om.

Skulle det vara så att din syster nekar till en försäljning är ett alternativ att enligt Samägandelagen påkalla ett förfarande där egendomen säljs genom offentlig auktion. Här kan det tillskrivas förbehåll för lägsta accepterade köpeskilling, jfr Samägandelagen 6 § och 9 §. Vid en sådan auktion föreligger inget hinder att du själv – trots delägarskap – ropar hem egendomen, dock med risken att någon annan bjuder högre.

Behöver du hjälp att ta fram ett köpekontrakt som du och din syster kan använda er utav eller vidare vägledning för hur du kan gå tillväga för att få fastigheten försåld på offentlig auktion rekommenderar jag att du kontaktar någon av våra fasta jurister här på Lawline. En sådan kan nås snabbt och enkelt genom http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning,

Niclas LindblomRådgivare