Fråga om möjlighet att begära skadestånd för nedfallen fläkt

Hej jag fick en spisfläkt som inte satt fastmonterad ordentligt i en affär på näsan så nu har jag en knöl på näsan tycker det är jätte fult. Borde man inte kunna kräva skadestånd för det?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Civilrättsliga skadestånd som i detta fal regleras i skadeståndslagen. Där stadgas att den som har uppsåtligen eller genom vårdslöshet vållat annan personskada eller sakskada ska ersätta skadan, skadeståndslagen 2 kap. 1 §.

I ditt fall rör det sig om en personskada, på näsan. Skadan är troligtvis vållad genom vårdslöshet, att någon inte har satt upp fläkten ordentligt. Det är inte troligt att någon uppsåtligen har monterat fläkten dåligt medveten om att den kommer att falla ned på någon. Eftersom det inte finns något kontrakt eller avtal mellan dig och affären, och skadan inte heller är uppkommen därav, så rör det sig om ett så kallat utomobligatoriskt skadestånd.

Det krävs förutom vårdslöshet och en faktiskt skada även så kallad adekvat kausalitet. Det betyder att det måste finnas ett tillräckligt starkt orsakssamband mellan den uppkomna skadan och den vårdslösa handlingen. Är det faktumet att fläkten är dåligt uppsatt som gjort att den fallit ned, på en sådan plats där någon rimligen skulle kunna få den över sig så finns det ett orsakssamband.

Är det en arbetare i affären som monterat fläkten dåligt så är det ändå affären (företaget) som du ska rikta ditt skadeståndsanspråk mot. En arbetsgivare är ersättningsskyldig för skador som dess arbetstagare vållar i tjänsten, skadeståndslagen 3 kap. 1 §.

Det som behövs för att få skadestånd är alltså:

1. En faktisk skada, personskada eller sakskada

2. Uppsåt eller vårdslöshet

3. Adekvat kausalitet, orsakssamband

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare