Fråga om medverkan vid passivt agerande under skadegörelse

Hej!

Häromdagen så fick min vän för sig att stryka över ett rastiskt budskap i en busskur och ovanför det skriva ett antirasistiskt budskap. Tror inte att denna pennan var en permanent penna, vet inte om det är relevant.

I alla fall så känner inte jag henne så bra att jag var bekväm i att säga till att hon skulle skippa det. Nu är min fråga. Att jag då inte gjorde någonting åt att hon klottrade detta: gills det då som att jag är inblandad och supportar klotter? Är det något som jag hade kunnat bli straffad för? För jag är jätteemot klotter men jag var i en situation där jag inte vågad säga ifrån. En anna vän menar att jag pga detta är inblandad/supportar. Medans jag anser att de andra som väntade på bussen som såg isf också skulle vara minst lika inblandade?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det aktuella brottet här är skadegörelse, brottsbalken 12 kap. 1 § eller ringa skadegörelse, brottsbalken 12 kap. 2 §.

Förutom gärningsmannen, den som utför själva handlingen, kan den som medverkat genom "råd eller dåd" också bli dömd för medhjälp till brottet, brottsbalken 23 kap. 4 §. Du ska ha utövat inflytande på händelseutvecklingen på ett sätt som främjat brottet. Att bara sitta passiv utan att varken säga eller göra någon fysisk handling uppfyller knappast kravet på att främja genom "råd eller dåd", även om kravet vid vissa situationer kan vara väldigt lågt ställt. Som att t.ex. hålla gärningsmannens jacka under tiden denne misshandlar någon annan.

Du behöver dock inte vara orolig om det gick till så som du beskriver det då du inte hade något uppsåt till skadegörelsen. Du hade inte någon avsikt för att skadegörelsen skulle ske. Uppsåt krävs även för medhjälparen och inte bara för gärningsmannen. Min bedömning är att du inte har gjort dig skyldig till något brott.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare