Fråga om medlemskap i förening

Jag jobbar som kock på ett "i ur och skur" dagis och har blivit informerad att jag måste vara medlem i friluftsfrämjandet förening. Medlemskapet kostar drygt 400 kr / år.

Är det rimligt att jag privat måste bli medlem i deras egen förening och stå för kostnaden själv för att få ha jobbet kvar?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline!

I Sverige har vi något som kallas för föreningsfrihet, även ibland kallad organisationsfrihet, vilken innebär en rätt att tillhöra samt bilda organisationer. Föreningsfriheten kan vara såväl positiv som negativ. Den positiva föreningsfriheten innebär att man får sluta sig samman i olika intressegemenskaper, vilket framgår av medbestämmandelagen 7 §, se här. Den negativa föreningsfriheten innebär istället en frihet att stå utanför föreningar. Det innebär att du inte är tvungen till medlemskap och kan således heller inte bli tvingad till att bli medlem i någon förening. Detta regleras inte i medbestämmandelagen, utan följer av den Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.

Sammanfattningsvis kan du alltså inte bli tvingad till medlemskap i friluftsfrämjandets förening!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare