FrågaSKATTERÄTTÖvrigt13/10/2017

Fråga om lån från privatperson ska tas upp för beskattning

Hej, Jag fick låna pengar från min bror och några kompisar upp till 60 000 kr för att jag ska köpa ett bostadsrätt. Räknas lånet som inkomst? alltså bör jag betala skatt?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall ni inte har avtalat om någon ränta på lånet så ska inte transaktionen tas upp som intäkt, ingen skatt blir aktuell här.

Har ni avtalat om någon ränta på lånet så ska du dra av räntebeloppet i inkomstslaget kapital och din långivare ska ta upp motsvarande belopp i inkomstslaget kapital, enligt inkomstskattelagen 42 kap 1 §.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare