Fråga om lägenhet utgör samboegendom

Hej.

Jag och mitt ex köpte en lägenhet för ca 10år sedan. Jag är den som har tagit lån och betalat allting men han är ändå med på kontraktet. Vi gjorde slut för snart 7år sedan och har kommit överens om att han ska ta bort sitt namn från kontraktet så att jag står som ensam ägare. Hur går man tillväga för att ordna detta? Måste man skriva gåvobrev eller hur går det till då han egentligen inte betalt ngt?

Vi har inte haft kontakt på flera år och det har bara runnit ut i sanden och han står kvar på lägenheten.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Även om ditt ex inte uttryckligen har betalat för sin andel så innebär hans påskrift att ni förvärvat lägenheten för gemensamt bruk. Enligt sambolagens 5 § (https://lagen.nu/1991:614#K6P4S1) har det ingen betydelse om ena sambon betalat för lägenheten. All egendom som förvärvats för gemensamt bruk anses utgöra samboegendom och det enda sättet att frångå denna princip är genom att upprätta ett samboavtal. Du nämner dock att ditt ex är villig att överlåta sin del av lägenheten till dig utan att ta fasta på sin rätt, vilket lyckligtvis förbättrar din situation markant.

Under förutsättning att din gamla pojkvän går med på det, kan ett gåvobrev upprättas i enlighet med 6 kap. 4 § bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614#K6P4S1 ). Bestämmelsen gör gällande att en bostadsrätt kan överlåtas genom gåva och att man då tillämpar samma regler som vid ett förvärv, dvs. genom ett skriftligt upprättande som skrivs under av både gåvogivare och gåvomottagare. Vidare görs även gällande att bostadsföreningen måste uppmärksammas om att ägarförhållandet ändrats. Det ställs inga fler krav utöver detta och därför bör inte några större svårigheter uppstå i samband med överlåtelsen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Odysseas Georgakakis PaulssonRådgivare