Fråga om kapitalvinstbeskattning på köp av del av bostadsrätt

Vi är tre bröder som ärvt en bostadsrätt. En av oss vill köpa ut de övriga.

Den latent reavinstskatten är på 300 000 kr.

Kommer alla tre att få betala 100 000 i reavinstskatt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Av din fråga har jag förstått omständigheterna så att en försäljning av hela bostadsrätten till bostadsrättens marknadspris skulle leda till en kapitalvinstskatt om 300 000 kr. Med andra ord har en vinst i detta läge gjorts på ca 1 363 636 kr (baklängesräkning visar på en vinst om 300 000 / 0,22 = 1 363 636 kr). Om en av bröderna köper de andra två brödernas andelar till andelarnas marknadspris beräknat enligt ovan (d.v.s. en av bröderna köper 2/3 av bostadsrätten) innebär detta med andra ord att försäljningen av respektive andel kommer att innebära en kapitalvinstskatt på 100 000 kr per andel för respektive säljande broder. Den köpande brodern kommer dock att få tillgodogöra sig det pris han fått betala för de två andelarna vid beräkningen av kapitalvinstbeskattningen om han i framtiden skulle sälja bostadsrätten.

Sammanfattningsvis kommer därför ett utköpande av två av bröderna till marknadspriset för andelarna endast att innebära att de två bröderna som blir utköpta kommer att få betala 100 000 kr vardera i skatt, d.v.s. totalt 200 000 kr.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare