Fråga om inkassobolag

Tack för svaret, min fråga var vad gör jag om indrivningsföretagen gör verklighet av sina hot o går till kronofogden ? jag har fått brev i från dom i V 47 preskriberings lagen har jag läst flera gånger, som jag fattar så så blir aldrig skulden preskriberad så länge som inkassoföretagen skickar brev ang skulden, jag är 72år vad händer om jag dör ska min fru o barn överta skulden?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer precis som du säger att så länge inkassobolagen skickar påminnelser/ kravbrev till dig så kommer deras anspråk inte att preskriberas.

Vad gäller din fru och barn så gäller i svensk rätt att man aldrig ärver skulder. Skulderna kan alltså inte övergå på dem om du skulle avlida. Däremot kan kommer de skulder som finns räknas av mot de eventuella överskott du har när du dör, dvs det kan bli "avräkning på arvet". Detta kan då i värsta fall leda till att dina fru och dina barn får ut ett mindre arv men aldrig till att de får några skulder.

Vad som händer när inkassobolagen går till kronofogdemyndigheten (KFM) är följande. Inkassobolagen kan anmäla till KFM att de har en fordran på dig, dvs att du har en skuld till dem. Du kan såklart bestrida detta om du tycker att anledningen till att de har en fordran på dig är felaktig (säg till om så är fallet så kan jag förklara för dig hur du går till väga). Dvs om du tycker att grunden till att du har en skuld hos inkassobolaget är felaktig så kan du överklaga detta. Vad som händer om du inte bestrider det är att KFM kan utmäta egendom som tillhör dig för att kunna betala de pengar du är skyldig inkassobolaget. Vad man utmäter beror på hur stor skulden är och vilket behov den enskilde har samt vilka tillgångar som finns att utmäta.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Amanda HärleRådgivare