Fråga om hur länge en bostadsrätt kan hyras ut i andrahand

Har hyresnämnden någon praxis eller finns andra regler som reglerar hur länge en bostadsrättshavare får hyra ut sin lägenhet? Dvs hur många gånger a 1 år? Har sett något om 4 år men inte lyckats hitta detta sökresultat igen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring uthyrning i andrahand av bostadsrätt regleras i bostadsrättslagen.
För att få hyra ut sin bostadsrätt krävs föreningen samtycke (se här).

Tillstånd brukar bara lämnas för ett år i taget, men kan i många fall förlängas under flera år om skäl finns. Det finns således ingen tidsgräns för andrahandsuthyrning reglerad i lag utan tiden bestäms från fall till fall.

Giltiga skäl för andrahansuthyrning har ändrats de senaste åren och är nu ganska generösa genom den praxis som har utvecklats. De vanligaste skälen är:

-Arbete på annan ort
-Studier på annan ort
-Provboende med sambo
-Tillfällig utlandsvistelse
-Eget boende på vårdhem
-Vård av anhörig
-Uthyrning till närståendeI väntan på egen pension
-Tid att sälja bostadsrätten

Om du vill hyra ut din bostadsrätt i 4 år kommer du alltså få ansöka om ett år i taget och sen kommer föreningen godkänna uthyrningen beroende på om du har ett giltigt skäl till uthyrningen. Det framgår alltså inte av praxis att just fyra år ska vara en riktlinje för hur många år en bostadsrättshavare får hyra ut sin bostadsrätt i andrahand, utan det beror helt enkelt på anledningen till uthyrningen. Ska du exempelvis plugga på en annan ort och utbildningen är 4 år kommer föreningen godkänna denna uthyrning, men du som bostadsrättshavare måste ändå ansöka om godkännande om ett år i taget.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare