Fråga om hur arv fördelas

Hej! Vi är ett gift par utan gemensamma barn. Vi har barn i tidigare förhållanden. Inget äktenskapsförord eller enskild egendom. Hur beräknas - och fördelas - arvet när någon av oss avlider? Har tex den efterlevande maken giftorätt i dödsboet, eller tillfaller det ograverat bröstarvingarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med eran fråga.

Enligt 3:1 Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637 så ärver makar varandra. Kvarlåtenskapen ska tillfalla den efterlevande maken. Undantag finns dock för särkullbarn till den avlidna maken. Om de inte gör ett arvsavstående enligt 3:9 Ärvdabalken kommer dessa ärva hela sin del av arvet.

Arvsavstående innebär att den efterlevande maker ärver även särkullbarnens andel med fri förfoganderätt. När den efterlevande maken sedan avlider har särkullbarnen efterarvsrätt. Med andra ord kommer dina barn att ärva din del av er gemensamma egendom om du inte väljer att reglera saken eller att dina barn gör ett arvsavstående. Detsamma gäller för din make/maka.

Om någon av makarna avlider ska bodelning enligt 9:1 Äktenskapsbalken ske. Bodelning innebär att makarnas samlade giftorättsgods delas lika mellan makarna. Om ni inte reglerar detta kommer hälften av det ni äger tillsammans att tillfalla din maka/make och kommer senare ärvas av hans/hennes arvingar när han/hon avlider.

Genom ett äktenskapsförord kan ni reglera ert förmögenhetsförhållande, 7:3 Äktenskapsbalken. I äktenskapsförordet kan ni reglera att egendom ska vara er enskilda och på så sätt kommer den inte att ingå vid en bodelning. Den efterlevande makens arvsrätt omfattar även enskild egendom som den avlidne efterlämnas och det gör att det är inte garanterat att enskild egendom tillfaller dina bröstarvingar. Om du vill att dina barn ska ärva din enskilda egendom och att tex din make/maka får sitta kvar i orubbat bo om du avlider först så kan detta regleras genom ett testamente.

Dina barn har alltid rätt att få ut sin laglott när du går bort, oavsett testamente. Detta gäller även för din maka/make.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta en jurist för ytterligare konsultation. Vi på Lawline samarbetar med erfarna jurister inom familjerätt där ni kan få hjälp med att upprätta tex ett testamente eller ett äktenskapsförord. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka

Har du några frågor eller vill att jag ska förtydliga något i mitt svar är du välkommen att kontakta mig på:

Ellinor SvenssonRådgivare