Fråga om hundvalp ska anses vara behäftad med fel

Hejsan,

Jag mailar er för att höra med er om ni kan hjälpa mig ang. en prisavdrags fråga.

Bakgrund: Den 28/9 sålde jag en valp där köpeskillingen var 16.500 kr och där valpen var besiktad helt UA den 26/9. När valpköparen skulle vaccinera valpen vid 12 v åldern visade det sig att valpen hade ett blåsljud på sitt hjärta. Jag bad ägaren att uppsöka veterinär igen för att göra ett ultraljud på valpens hjärta där jag lovade att jag skulle stå för ultraljudskostnaden. Ägaren gjorde en ultraljudsundersökning på valpens hjärta där journalen säger följande:

Diagnos Uljud cor visar ett helt normalt hjärta. fysiologiskt blåsljud.

Jag ska som sagt stå för tikens ultraljudskostnader, men nu begär ägaren 8000 kr i prisavdrag från köpesumman. Vad jag undrar - Är det rimligt att ägaren ska få tillbaks 8000 kr när valpens blåsljud visade sig bero på ett sk ofarligt fysiologiskt blåsljud ?

Tackar på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Mot bakgrund av att en hund är att betrakta som lös egendom och att en uppfödare som regel betraktas som näringsidkare oavsett om hunduppfödningen bedrivs som yrkes- eller hobbyverksamhet är konsumentköplagen tillämplig. (se här) Detta är under förutsättning att personen du sålt valpen till är en privatperson.

Frågan om valpen är felaktig ska enligt 20 § konsumentköplagen bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när valpen avlämnades. Uppfödaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare. Enligt 20 a § konsumentköplagen ska ett fel som visar sig inom sex månader ha funnits vid avlämnandet. I detta fall visade sig felet inom sex månader och ska således anses ha funnits vid avlämnandet. Enligt 23 § konsumentköplagen får inte köparen påstå att varan (valpen) är felaktig om han/hon inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid från det att felet upptäcktes. Meddelanden som lämnas inom två månader från det att köparen märkt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. Av din fråga framgår att köparen i detta fall reklamerade i rätt tid.

Föreligger fel i vara?

Exempel på vad som avses med fel i vara är att den inte uppfyller det som avtalats om eller att den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Se 16 § konsumentköplagen. För mig är det svårt att avgöra om valpen i detta fall ska anses vara felaktig. Om det fysiologiska blåsljudet innebär att valpen i framtiden kan få besvär med hjärtat eller liknande är valpen rimligen felaktig. Om det fysiologiska blåsljudet däremot inte på något sätt påverkar valpen eller försämrar valpens hälsa är den dock troligtvis inte att bedöma som felaktig.

Om fel i vara föreligger

Enligt 22 § konsumentköplagen får köparen kräva att du åtgärdar felet eller vidtar omleverans i första hand. I andra hand får köparen kräva prisavdrag eller att köpet hävs. Omleverans skulle kunna komma i fråga om du kan ta tillbaka valpen med det fysiologiska blåsljudet och leverera en likvärdig valp utan problem. Se 26 § konsumentköplagen. I ditt fall har köparen begärt prisavdrag. Enligt 28 § konsumentköplagen ska prisavdraget motsvara vad priset skulle varit om valpen sålts med felet, dvs om köparen redan vid köpet visste att valpen hade ett fysiologiskt blåsljud. Det är tyvärr svårt för mig att här ange en exakt summa. Enligt min mening låter ett prisavdrag på närmare 50 % högt under förutsättningen att blåsljudet inte kommer påverka valpens liv i någon större utsträckning. Allmänna reklamationsnämnden har i en tvist bedömt ett prisavdrag på 50 % som skäligt för en döv hund. Jag skulle dock rekommendera att du kontaktar svenska kennelklubben eller någon liknande organisation och hör med dem hur mycket priset bör reduceras hos en valp med fysiologiskt blåsljud men som i övrigt är frisk.

Jag hoppas att svaret i alla fall bringat lite klarhet i hur rättsläget ser ut!

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare