Fråga om giftorättsgods

Hej

Min frus mamma äger en gård som hon delvis har ärvt och delvis har köpt av sina syskon. Hon äger alltså hela gården idag, Mamman är gift med pappan till båda barnen min fru och hennes bror. Nu vill mamman att barnen ska få gården innan hon går bort.Det finns inget äktenskapförord mellan mammam & pappan! Pappan & mamman bor tillsammans på gården. Hur funkar detta ? kan mamman ge gården till sina barn utan att pappan har rätt till något av gården ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag ser det så är gården giftorättsgods eftersom inget papper om äktenskapsförord eller enskild egendom finns. Giftorättsreglerna aktualiseras dock först vid äktenskapets upplösande. Det innebär att så länge man är gifta äger man fortfarande sin egendom och har rätt att förfoga över den som man vill. Eftersom gården är din frus mamma egendom innehar hon den med full äganderätt vilket innebär att hon får göra precis vad hon vill med den, sälja, byta eller ge bort.

I 6:2 st.2 ÄB https://lagen.nu/1958:637 finns dock en regel att om en make av sitt giftorättsgods har gett förskott på arv till en bröstarvinge som är makarnas gemensamma, skall avräkning för detta göras på arvet efter den först avlidna maken.

Ellinor SvenssonRådgivare