FrågaSKATTERÄTTÖvrigt06/12/2016

Fråga om gåvobegreppet i Stämpelskattelagen

Hej!

Vid gåva av del i fastighet 1/2 ska man då räkna på hela eller halva taxeringsvärdet för att se om man ligger över 85% och därmed behöver betala stämpelskatt igen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!
Vid överlåtelse av hälften av en fastighet ska, då det ska bedömas om överlåtelsen ur ett stämpelskatteperspektiv utgör gåva varmed ingen stämpelskatt i så fall behöver betalas, taxeringsvärdet på den överlåtna halvan iakttas. Med andra ord ska ersättningen för fastighetshalvan understiga 85 % av taxeringsvärdet för fastighetshalvan året innan det år då den som mottar fastighetshalvan beviljas lagfart på fastighetshalvan för att överlåtelsen ska anses utgöra en gåva stämpelskatterättsligt och därmed vara befriad från stämpelskatt, se 5 och 9 §§ Stämpelskattelagen samt Högsta domstolens dom i mål NJA 1990 s. 77.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare