FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/07/2014

Fråga om fullmakt vid bodelning

Min ogifta far har i dagarna avlidit och efterlämnar sambo, samt tre vuxna barn. Jag är ensam särkullsbarn, dvs från hans tidigare förhållande. Mina två syskon är dock även barn till hans sambo. Jag befinner mig utomlands och har skyndsamt bokat om biljetter för att kunna komma hem inom en vecka, men hans sambo vill att jag skickar fullmakt till henne omedelbart som säger att hon får representera mig i "bodelningen". Jag blir lite förvirrad och vet inte säkert vad jag ger fullmakt till. Det finns ingen bouppteckning och jag är iaf inte formellt informerad om att hon begärt bodelning. Hon säger att en från kommunen ska komma på hembesök och göra bodelning, men det har jag aldrig hört tidigare. Bör jag ge henne fullmakt ändå och hur ska jag formulera den? Jag vill absolut inte ge fullmakt åt henne som innebär att jag står utan arv i slutändan. Några månader innan min far avled fick hon honom att skriva över sommarhuset till henne som ensam ägare, istället för båda som tidigare. Detta för att säkerställa att jag inte får del av det när han gått bort. Jag blir orolig att ge en fullmakt som skapar utrymme för liknande handlingar. Kan ni hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Du ska naturligtvis inte skriva på en fullmakt som du inte vet innehållet i.

Sambor ärver inte varandra enligt lag. (Det enda sättet sambor kan ärva varandra är genom ett testamente, jag utgår från att det i erat fall inte finns något testamente eftersom du inte nämner något om det i frågan. Även om din far har testamenterat bort sin egendom till sin sambo har du ändå rätt att få ut halva arvslotten, laglotten, 7:1 ÄB. För att få ut denna del måste du dock jämka testamentet enligt 7:3 ÄB )

Finns inget sådant testamente kommer det vid ett dödsfall ske en bodelning där all egendom som räknas som samboegendom, egendom som införskaffats för gemensamt bruk att delas lika mellan parterna, 8 § Sambolagen https://lagen.nu/2003:376 Bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde. Bodelning sker på begäran av någon av samborna .

I 3 § Sambolagen regleras vad som är samboegendom.

Efter bodelningen kommer den del som tillhör den avlidna parten att gå till arvingarna, vilket är faderns bröstarvingar, 2:1 ÄB https://lagen.nu/1958:637 Den andra delen kommer att gå till din fars sambo.

Vid bodelning finns möjlighet att anlita en bodelningsförättare att sköta bodelningen. Bodelningsförrättaren förordnas då av domstolen.

Ellinor SvenssonRådgivare