Fråga om fri förfoganderätt

Jag och mina fyra släktingar är efterarvingar efter vår släkting som saknar bröstarvingar. Hans fru levde i några år efter honom. Ett halvår innan hon dog gav hon bort sitt hus och lösöre till sin bror. Han står som arvinge efter henne dvs 50% och vi övriga 50%... Min fråga lyder: har hon rätt att ge bort en fastighet till "sin sida" uran att gottgöra den andra sidan? Huset avyttrandes direkt efter hennes död...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

När din släkting dog ärvde frun hans egendom med fri förfoganderätt. Detta innebar att hon fritt fick disponera över egendomen. Till exempel ge huset i gåva till sin bror. Den enda inskränkning som följer med fri förfoganderätt är ett förbud mot att testamentera bort egendomen.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare