FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll10/10/2016

Fråga om förutsättningar att i domstol bevisa ett muntligt avtal om underhållsskyldighet

Mitt ex och jag var på familjerätten i kommunen efter vår separation. Där ingick vi ett muntligt avtal om att han skulle betala underhåll för våra två omyndiga barn 10 och 15 år, på 2000:- per barn och månad. Alltså 4000:- i månaden. Sedan i februari har han bestämt att han bara vill betala 3000:- i månaden. Det innebär att jag hittills i år fått 8000:- för lite till våra barn. Kan han göra så, eller hur kan jag gå vidare för att han ska hjälpa till med kostnaderna för barnen som vi kommit överens om?/ Pernilla

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Om du och ditt ex ingått ett avtal om att ditt ex ska betala 2 000 kr i underhåll per barn är denne bunden av detta avtal och ska därför betala denna summa. Problemet för din del är dock att avtalet är muntligt och inte skriftligt. Då det är du som bör anses vara skyldig att bevisa att avtalet existerar kan du därför få problem med att bevisa att avtalet existerar.

Det faktum att ditt ex regelbundet betalat 4 000 kr till dig är dock ett relativt starkt bevis för att ett avtal om att ditt ex ska betala 2 000 kr i månaden i underhåll per barn finns mellan dig och ditt ex.

Det du i din situation kan göra är därför, om ditt ex inte erkänner att det finns ett avtal om underhållsskyldighet avseende 2 000 kr per barn, att stämma in ditt ex till domstol (tingsrätten på den ort där ni bor) och därmed försöka att bevisa att det finns ett avtal om underhållsskyldighet som säger att ditt ex ska betala 2 000 kr per barn i underhållsskyldighet (totalt 4 000 kr). Mot bakgrund av att ditt ex, såvitt jag förstått omständigheterna kring din fråga, under en lång tid regelbundet betalat dig 4 000 kr i månaden bedömer jag att du kan ha en chans att vinna en sådan process. Jag kan dock inte garantera att du vinner.

Även om du inte kan bevisa att ett avtal slutits mellan dig och ditt ex kan du likväl stämma in ditt ex till domstol (tingsrätten på den ort där ni bor) och därmed försöka få domstolen att fastställa en skyldighet för ditt ex att betala underhåll för barnen. Risken finns dock här att domstolen fastställer underhållsskyldigheten till ett lägre belopp än 1 500 kr per barn.

Om du vill ha hjälp med att processa i någon av dessa frågor kan du boka tid hos vår juristbyrå. Hjälp från vår juristbyrå kostar dock dessvärre pengar. Du kan boka tid hos vår juristbyrå på denna länk.

Om du känner att det blir för dyrt att processa i en sådan här fråga kan det möjligen vara bättre för dig om du istället försöker att skriva ett avtal med ditt ex om underhållsskyldighet där ni exempelvis kompromissar om att denne i framtiden ska betala 1 750 kr i månaden i underhåll per barn.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare