Fråga om förskott på arv.

Min sambo har "lånat" pengar av sin mor genom livet. Detta har skett mer som ett bidrag från modern utan att något avtal är skrivet om att det ska betalas tillbaka el när. Det enda som finns är en kassabok där modern skrivit "Niclas lånat". Nu kräver brodern som sa upp kontakten med modern för 30 år sedan att pengarna som min sambo enl honom är skyldig ska dras av från hans arv. Är denna kassabok giltig som "bevis" utan underskrifter mm? Kan man bestrida detta på något vis isf? Min sambo har alltid funnits för sin mor varje dag och hennes vilja var att hjälpa honom ekonomiskt då han haft det kärvt. Brodern har inte hörts av på 30 år, han är miljonär och ska nu mjölka ur varje krona ur denna tragedi. Min sambos enda tröst var att kanske kunna släcka några skulder med arvet. Tacksam för hjälp! Mvh Therese

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande rätt
Vid fördelning av arv så tillämpas reglerna i Ärvdabalken, den kan du lära här. Huvudregeln är att bröstarvingar (barn) delar lika på arvet från deras föräldrar. Däremot så finns det regler om förskott på arv i ärvdabalkens sjätte kapitel. I regel så ska det den som fått gåvor av sin förälder sedan dra av det från sitt arv, om inte annat finns föreskrivet eller man kan anta med hänsyn till omständigheterna att så varit avsett. Föregående betyder alltså att om ett barn fått en gåva av sin förälder så är huvudregeln att den dras av från arvet, men om föräldern skrivit med ett villkor, eller uttryckt sin vilja på annat sätt, att gåvan inte ska komma att dras av från arvingens arvslott så kommer den inte göra det. Det här villkoret kan skrivas i ett gåvobrev etc. Om arvsmottagaren har fått gåvor som överstiger värdet av det arvet hen får av föräldern så behöver arvsmottagaren inte betala överskottet.

Gällande din sambo
Vad jag förstår av er situation så har dessa lån varit mer som en gåva om de inte betalats tillbaka. Som jag beskrev ovan så är då huvudregeln att de tyvärr då måste dras av från din sambos arv. Jag förstår det som att modern fortfarande är i livet och då skulle jag rekommendera er att upprätta ett testamente där modern får uttrycka sin vilja om fördelningen av hennes arv. I testamentet kan hon skriva om hon vill/ inte vill att dessa lån (gåvor) ska dras av från din sambos del av arvet. För att det inte ska bli några problem gällande testamentet så är det bäst att kontakta en jurist vid upprättandet.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare