Fråga om förklaringsmisstag vid näthandel

Om ett felaktigt pris på en vara på en sida för näthandel och man beställer denna och betalar direkt, får då företaget avbeställa ordern som redan är betald och bekräftad? Har det någon betydelse om det felaktiga priset kan ses som orimligt? T.ex en bok som på andra hemsidor kostar 500 och på en annan hemsida med felaktigt pris går för 5 kr.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att du erhållit en bekräftelse på ditt köp så har du ingått ett avtal med säljaren enligt avtalslagen (AvtL). Detta innebär att avtalsvillkoren, däribland priset för varan, är bindande för säljaren. Det finns dock ett undantag från denna huvudregel, om priset är fel till följd av ett misstag och du som köpare borde ha insett detta så är inte priset bindande enligt 32 § AvtL. Detta kallas för förklaringsmisstag.

Vid en bedömning om huruvida du borde ha insett misstaget tas bland annat hänsyn till i hur stor utsträckning det avtalade priset avviker från marknadsvärdet. I detta fall hade det varit svårt att argumentera mot att du borde ha insett det felaktiga priset. Vad som talar för din sida är om säljaren har gjort liknande prisnedsättningar tidigare, det lär dock inte ha skett om det är fråga om ett misstag. Förmodligen lär avtalet ogiltigförklaras och du få returnera boken.

Förhoppningsvis har du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sarmad Abdul NabiRådgivare