Fråga om fastighet som förvärvats innan ett samboförhållnde utgör samboegendom

Sambofråga Jag äger ett hus som jag har betalat en stor summa på och lånen står på mig. Ett halvår senare blir jag sambo med en man med två barn. Vad händer om vi separerar? Jag har inga egna barn och det finns inga planer på att skaffa.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När ett samboförhållande upplöses görs, om någon av samborna kräver det, en bodelning där samboegendomen delas lika. Med samboegendom avses endast gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Vanligtvis omfattas därför inte en bostad som köpts av den ena sambon innan samboförhållandet inleds. Om bostaden däremot köpts väldigt tätt inpå att samboförhållandet inleddes och om tanken var att den förvärvades för att användas som gemensam bostad kan bostaden utgöra samboegendom.

Om huset köptes för att ha en gemensam bostad ingår den i en framtida bodelning och värdet av huset delas då lika mellan er. Om huset däremot köptes för att du skulle ha det som en egen bostad är det inte samboegendom och ingår därför inte i bodelningen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare