Fråga om enskild egendom och arv

Vad händer med arv/enskild egendom till bröstarvinge vid dennes bortgång (är gift ej några barn)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om en bröstarvinge ärver egendom med förordnande om att den ska vara enskild ska denna egendom inte tas upp i en eventuell bodelning. Om personen är gift och inte har några barn när denne går bort ärver den efterlevande maken all kvarlåtenskap enligt 3 kap. 1 § 1 stycket ärvdabalken (1958:637). Den efterlevande makens arvsrätt omfattar även enskild egendom.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare