Fråga om ensam vårdnad.

Hej! Skiljde mig från barnen pappa 2012 mina barn idag son 20 år och dotter 9 år. Vi har delad vårdnad men barnens pappa har aldrig tagit ansvar barnen har bott hos mig på heltid. Han betalar inte för barnen så jag får underhållsstöd från försäkringskassan. Min fråga är hur går jag till väga för att ansöka om ensamvårdnad samt byta min dotters efternamn? Min son som är 20 år har redan bytt efternamn.

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansökan om ensam vårdnad
Om man vill ansöka om ensam vårdnad så ska man skicka in en stämningsansökan till en tingsrätt. I stämningsansökan ska du ange att du ansöker om ensam vårdnad och varför. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en jurist i samband med ansökningen. Domstolen kommer sedan pröva vad som är barnets bästa. Vad som kan vara bra att veta är att en domstol alltid utgår från att barnets bästa är gemensam vårdnad. Skäl för ensam vårdnad kan vara antingen djupgående konflikter mellan föräldrarna eller att den ene föräldern missbrukar, är sjuk eller på annat sätt är oförmögen att ta hand om sitt barn.

Byte av efternamn
Vad gäller namnändring så finns det inga hinder för barnet att byta namn till något namn som en av föräldrarna heter. Det gör man genom att skicka in en ansökan till skatteverket. Ansökan måste vara underskriven av båda vårdnadshavarna. Här kan du hitta ansökan: https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7630.4.39f16f103821c58f680007056.html.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare