Fråga om efterarv

Min pappa gick bort och då hade mamma och pappa upprättat ett testamente om att mitt ena syskon, som är särkullsbarn(pappas biologiska men inte min mammas biologiska barn), skulle vänta med sitt arv tills vår mamma gick bort. Detta gick mitt syskon med på. Hur blir det när min mamma gått bort? Vi är två helsyskon och ett halvsyskon(som skrev på testamentet när vår pappa gick bort).

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Ni (både helsyskonen och särkullsbarnet) är i detta fall efterarvingar till er far. Ni kommer ärva er far först då er mor också går bort Efterarvet från er far beräknas som en kvotdel ur den förmögenhetsmassa som den sist avlidna maken (i detta fall er mor) efterlämnar. Kvotdelen beräknas genom att den lott som er mor ärver efter er far med fri förfoganderätt delas med hela den förmögenhetsmassa som er mor lämnar. Regeln återfinns i 3 kap. 2 § 3 st. ärvdabalken (1958:637).

Om er mor t.ex. ärvt en miljon kr från er far och vid sin bortgång efterlämnar en kvarlåtenskap på två miljoner kr kommer då er efterarv från er far vara: en miljon / två miljoner = en miljon. Efterarvet, en miljon kr, ska ni tre syskon dela på i lika stora delar (om inte någon annan fördelning följer av t.ex. testamente). Resterade en miljon är er mors kvarlåtenskap som du och ditt helsyskon ska ärva. Om t.ex. er mors förmögenhet ökar respektive minskar förändras ändras efterarvet från er far därefter, det kan både öka och minska.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare