Fråga om deposition kan användas till obetald hyra

Hej jag och min fru betalade 10 000 i deposition och en hyra på 6400 kr innan vi flytta in vi har skött hyrorna hela tiden. Jag fick ett jobb där jag var en månad där det nu visa sig att arbetsgivaren vägrar ge mig min lön. Skall träffa advokat om detta. Men den deposition vi la på 10 000 fast hyran bara är på 6400 kan inte hyresvärden använda det ifall det skulle krisa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Varför vill hyresvärdar att hyresgästen i vissa fall ska betala en deposition?
Depositionsavgift fungerar som en säkerhet för hyresvärden och ska täcka eventuella skador som uppkommer på lägenheten under hyrestiden. Hyresgästen är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom dennes vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon annan som gästar lägenheten under tiden som hyresgästen hyr den (se här). Om hyresgästen då inte kan ersätta skadan så kan hyresvärden tillgodoräkna sig depositionen.

Ett annat områden som depositionen kan användas till är om hyresgästen någon gång inte skulle kunna betala sin hyra. Då kan hyresvärden ta den delen ur depositionen. Svaret på din fråga är alltså att din hyresvärd kan dra av hyran från depositionen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare