FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/04/2017

Fråga om brottsrubricering angående kassörs beteende

Hej!

På systembolaget häromdagen. Ställde matkasse av papper på disken i kassan medan jag betalade två flaskor vin. Kassören reste sig upp och tittade ner i kassen och jag påpekade att så fick han inte göra utan att ha tillfrågat mig. Han svarade då att kassen ju var öppen som en förklaring och ursäkt. Dålig ursäkt och säkert ogiltig. Känner mig fortfarande irriterad och tänker kontakta butkschefen.

Er bedömning?

Brottsrubricering av kassörens beteende?

Jag kommer givetvis inte att driva detta rättsligt, men kan vara bra att nämna i samtal med butkschefen.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av den information du har gett kan jag inte se att kassören har agerat brottsligt i juridisk mening. Det ingår ofta i en kassör/kassörskas arbetsuppgift att kolla kundernas väskor, påsar och liknande för att se så att de inte för med sig butikens varor ut ur affären utan att betala för sig. Om kassören endast har tittat ner i din påse är det inget juridiskt brott och jag kan därför inte rubricera agerandet.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare