Fråga om brister i lägenhet och vem man ska vända sig till

Hej jag är en kille på 19 år som har skaffat egen lägenhet.

Jag har nyligen bytt från en etta till en annan etta pgr av mögel samt vattenskada som hyresvärden vägrade åtgärda, hon ignorerade min samtal och sms redan då tills jag sa att jag bifogat ärendet till miljömyndigheterna.

Men nudå har jag bytt lägenhet, de första jag skrev var en låång felanmälan på alla fel på nya lägenheten, vilket inkluderade läckande kranar, ej fungerande Lampknappar dörrar som är trasiga. Men nu de senaste 3 veckorna har varmvattnet försvunnit 3 gånger samt så jar jag inte haft någon värme i mitt kök då elementet inte fungerade, jag hörde med hyres värden eftersom att jag är berättigad till hyres avdrag pgr av detta, men nu ignorerar hon mig totalt sms samt samtal.

Hon svarar endast om det gäller att hon skall få pengar men vägrar alltså att prata om hyresavdrag samt åtgärda fel i lägenheten. Hon sköter inte bostadäderna här speciellt bra. Tex inge grus på den isblanka gården samt alla lampor på gården är sönder och har varit det något år.

Så nu undrar jag om det är något jag kan skriva till henne om anmälning osv så hon kanske förstår att jag menar allvar?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att din hyresvärd inte är samarbetsvillig. Mitt tips är att du istället vänder dig till hyresgästföreningen, här. De kan hjälpa dig vidare med problemet!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare