Fråga om boende

Hej jag har en son på 8 år som bor hos sin mamma på en annan ort. mitt problem är att jag tycker hon inte ta hand om uppfostran och grabbens behov utan alltid handlar det om henne vad hon vill. jag skulle gärna se att sonen flyttar till mig där han trivs och har många kompisar. Detta är kortfattat vad de handlar om. Frågan är hur en domstol skulle se på en sådan sak?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om vårdnad, boende och umgänge regleras i Föräldrabalken (FB) 6 kap, se https://lagen.nu/1949:381.

De är i första hand upp till barnets vårdnadshavare att besluta om barnets boende. Finns det bara en vårdnadshavare så beslutar den ensamt i frågan. I den mån vårdnadshavarna inte kan komma överens på egen hand så kan man få hjälp av socialnämnden att komma fram till ett beslut och i sista hand så kan också en domstol besluta i frågan.

Enligt FB 6 kap 2a§ så ska barnets bästa i det enskilda fallet alltid vara avgörande vid alla beslut angående vårdnad, boende och umgänge. Samtliga omständigheter i fallet ska alltså tas med i beräkningen så det kan ofta vara svårt att förutse hur en domstol kommer att döma i ett särskilt fall. Domstolarna har dock en tendens att försöka undvika att skapa stora förändringar i ett barns liv. Om ett barn bott på ett visst ställe under en längre tid och funnit sig till rätta där så vill man ogärna rota upp barnets tillvaro (den så kallade kontinuitetsprincipen).

Eftersom jag inte vet någonting om din situation så är det tyvärr omöjligt för mig att ge dig ett bra svar på frågan. Barnets bästa är alltid avgörande och med tanke på kontinuitetsprincipen så tror jag att det blir svårt för dig att vinna framgång. Om din son vill flytta till dig så talar det å andra sidan till din fördel. Utan fler omständigheter så är det svårt att ge ett säkrare svar men frågan är öppen för argumentation och det är full möjligt att driva frågan vidare.

Om du behöver mer hjälp och/eller vill gå vidare i frågan så kan du vända dig till Familjens jurist som du hittar här http://www.familjensjurist.se.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare