Fråga om bindande avtal via Blocket

Jag skulle köpa en subwoofer via Blocket. Jag skrev till säljaren: "Okej, om du inte fått den såld redan så tar jag subben. Skicka helst med Blocketpaketet! [...] Skicka gärna med kvittot och även kabeln, så länge det inte är risk för skrapmärken på subben."

Han svarar "Absolut, kvittot är elektronisk så det är på mailen. Det jag behöver för blocketpaketet är [telefon och epost]."

Jag ger honom informationen och han svarar "Skriver ut paketlappen i eftermiddag och eventuellt hinner jag lämna in paketet på ombudet ikväll."

Jag svarar att det inte gör någonting om han inte hinner den dagen.

På kvällen skriver han"Du ska ha fått ett mail där du kan godkänna blocketpaketet så jag kan skriva ut paketlappen. Frakt landar på 264kr."

Jag godkänner via min mail, och han skriver en stund senare på kvällen "Kom hem lite senare än vad jag tänkt så hinner nog inte skicka idag men lämnar av det imorgon".

Dagen efter skriver han såhär: "Tjena! En vän till mig ville köpa subben så sålde den till han så du vet."

Jag tror jag citerat allt det viktiga. Är det här ett bindande avtal, eller kan det anses fattas en överenskommelse då den inte är explicit?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Av dina uppgifter att döma har ni träffat ett för båda parter bindande avtal. Ett avtal uppstår när en part gjort ett anbud och en annan accepterat anbudet (1 § avtalslagen). Ditt första mail är ett anbud eftersom du tydligt erbjuder dig att köpa subben. Redan hans första svar kan möjligtvis ses som en bindande accept men jag tolkar det snarare som en s.k. oren accept, vilket har statusen av ett nytt anbud.

Du accepterar denna orena accept genom att skicka de efterfrågade uppgifterna, varpå han accepterar genom att säga att han ska skicka fraktlappen och därmed fullfölja köpet. Du har till och med godkänt en fraktsedel, vilket definitivt innebär att ett bindande avtal kommit till skott. Domstolarna har i sin praxis godtagit orderbekräftelser som accepter - detta bör falla under samma kategori. I doktrinen talas om samstämmiga viljeförklaringar, vilket också framkommit vid flera tillfällen i er mailkonversation.

Ett köpeavtal mellan dig och säljaren har alltså uppstått. Ni är därmed bundna av köplagen om inget annat avtalats. Du har rätt att kräva att han fullgör affären (23 § köplagen). Detta lär inte vara ett problem för honom eftersom han påstår sig ha sålt den till en vän men om han mot förmodan inte lyckas få tillbaka subben måste han ersätta dig med en likvärdig sådan.

Om han inte lyssnar på dina krav kan du överväga om du vill försöka kräva fullgörelse med rättsmedel, alltså primärt genom en stämningsansökan. Om du önskar rådgivning i detta eller i längden även representation i en eventuell tvist, kan du höra av dig till oss på info@lawline.se eller via telefon på 08-533 300 04.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare