FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/12/2017

Fråga om beskattning av gåva

hej, om man får en postväxel på 150 000 av sin far måste man betala skatt på det? måste man registrera gåvobrevet? i gåvobrevet framgår att det är enskild egendom och att det ej är förskott på arv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt så är både arv och gåva skattefritt. Detta innebär att du inte kommer att behöva skatta på de 150 000kr du får av din far,8 kap. 2 § Inkomstskattelagen. Det är heller inte nödvändigt eller möjligt att hos skatteverket registrera gåvobrevet då detta endast görs vid gåvor mellan makar. Att gåvan är din enskilda egendom betyder enbart att din eventuella maka/make inte har någon rätt till dessa pengar vid en eventuell skilsmässa.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare