Fråga om besittningsskydd

Har jag besittningsrätt till lägenhet jag hyr i andra hand efter att ha bott i den i elva månader?

Fastighetsägaren vet om att jag har bott här.

Är en hyresrätt.

Har skrivit kontrakt med hyresrätts-innehavaren.

Jag har ej avsagt mig besittningsskyddet.

Mvh Madeleine Lundberg Lindahl

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring besittningsskydd vid andrahandsuthyrning av hyresrätt återfinns i hyreslagen, vilken regleras i jordabalken. Enligt lagens regler får du som andrahandshyresgäst besittningsskydd först när hyresförhållandet har varat i längre än två år i följd, se här. Det innebär att elva månader inte räcker för att du ska inneha besittningsrätt.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Vänlig hälsning

Emelie StrömRådgivare