Fråga om bedrägligt beteende och belastningsregistret

Handlade på Willys i dag. jag och min sambo brukar alltid ta en kundvagn men vi hade ingen 5 krona så vi tog vars en korg och en scanning apparat.

Det slutar med att vi går om varandra och missar scanna 7 varor. till ett värde av 297 kr.

Vi blir gripna av skälet för bedrägligt beteende. polisen kom till plats och vi båda nekar brott. Det brukar alltid vara en som scannar och nu gjorde vi det båda två och var inte uppmärksamma.

Vi har fast och bra inkomst,ingen är dömd sen tidigare. Vi vet att willys kommer ta ut en avgift på 500kr.men vad händer nu? Hamnar man I Brottsregistret eller belstningsregistret? Jobbar som väktare kommer detta märkas till min chef? får man dagsböter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bedrägligt beteende
Brottet bedrägligt beteende hittar du i 9 kap. 2 § brottsbalken. Brottet kräver uppsåt, vilket i princip innebär att du måste begå brottet "med flit" för att det ska vara straffbart (se 1 kap. 2 § brottsbalken). Jag tolkar det som att du och din sambo gjorde detta av misstag. Ni hade därför inte uppsåt att vilseleda affären och ska enligt min mening egentligen inte dömas för brottet. Det är åklagaren som har bevisbördan för att ni hade uppsåt att begå brottet. Samma sak gäller för snatteri enligt 8 kap. 2 § brottsbalken.

Det är svårt att svara på vilken påföljd som kan komma att utdömas om rätten finner dig skyldig till brottet. Straffskalan för brottet bedrägligt beteende är böter eller fängelse i högst sex månader. Utgångspunkten brukar vara straffskalans lägre del. Det är sannolikt att påföljden bestäms till dagsböter i det här fallet. Om du döms kommer du även att vara tvungen att betala 800 kr till brottsofferfonden eftersom brottet har fängelse i straffskalan (se 1 § lagen (1994:419) om brottsofferfond).

Belastningsregistret
De uppgifter som syns i belastningsregistret är bl.a. uppgifter om brott som har lett till en påföljd genom dom, strafföreläggande eller ordningsbot. Detta framgår av 3 § 1 p. lagen (1998:620) om belastningsregister. Om du döms för brottet kommer en uppgift om brottet alltså att hamna i belastningsregistret.

Vem som får begära ut uppgifter från belastningsregistret framgår av bl.a. 6 §, 9 § och 10 § lagen om belastningsregister. Din arbetsgivare har ingen lagstadgad rätt att begära ett registerutdrag, däremot kan Länsstyrelsen ompröva ditt godkännande som väktare. Enligt 4 § lagen (1974:191) om bevakningsföretag ska anställda på bevakningsföretag vara godkända vid prövning med avseende på laglydnad, m.m. Enligt 13 a § samma lag kan Länsstyrelsen återkalla ett godkännande om det inte längre finns förutsättningar för godkännande. Länsstyrelsens beslut kan överklagas till allmän förvaltningsdomstol (se 15 § samma lag).

Efter ett tag gallras uppgifter om brott ut från belastningsregistret. Om du döms till böter gallras uppgifterna fem år efter domen. Detta framgår av 17 § 9 p. lagen om belastningsregister.

Avgiften
Beträffande avgiften till affären på 500 kr är du bara skyldig att betala den om du har avtalat med affären om det. Det finns ingen lagstadgad skyldighet att betala någon form av "straffavgift" på det sättet. Jag utgår från att de varor som du inte hade betalat för lämnades tillbaka till affären (eller att du betalade för varorna) och att affären därför inte kan kräva dig på skadestånd.

Jag hoppas att det var svar på din fråga! Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen. Du kan även ringa oss på 08-533 300 04 (öppet mån-ons 10:00-16:00).

Med vänlig hälsning

Benjamin BergströmRådgivare