FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/07/2015

Fråga om barnets boende

Hej! jag o mitt ex har separerat sen 4 år tillbaka och har en son på 5 år. vi har båda träffat nya och skaffat ett till varsitt barn, båda flyttade från gemensamma bostaden men eftersom hon hade det så stormigt med boende så skrev hon folkbokföringen på mig. vi har delad vårdnad så han bor 50/50. Han har nu bott med mig på samma adress sen dess. eftersom han trivdes så bra med fröknarna så lät ja han gå kvar på dagiset .Det är nu sista året kvar, innan det blir 6 års. Nu till mitt dilemma, hon har flyttat så hon bor lite närmare dagis än va jag gör och har ansökt om att han ska stå skriven hos henne så hon får bestämma skola, för vi är oense om skola. hon har fortfarande väldigt stormigt när det gäller bostad då dom "prövar om" efter 8 månaders separation. hon har alltså bott på en helt annan adress än den som hon varit skriven på. men hon hade aldrig "hunnit" ändrat adress. hon har flyttat 6 gånger under 4 år varav 3 är registrerade på papper. den andra sonen som hon har, han har byt dagis 3 gånger på 8 månader . Så vill jag inte att min son ska ha det. enligt skatteverket kommer dom skriva över honom på henne, och ända anledningen är att hon bor närmare. finns det något jag kan göra? Snälla hjälp mig!

MVH Niklas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I frågor som rör vårdnad, boende och umgänge av barn är det föräldrabalken som tillämpas, mer precist kap. 6. De inledande bestämmelserna i kapitlet förklarar barnets rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. I alla frågor som rör barnet ska barnets bästa vara det som avgör beslutsfattandet. I bedömningen beaktas särskilt, risker som barnet kan utsättas för, barnets behov att ha en nära kontakt med båda sina föräldrar och barnets egen vilja, 6:2a FB.

Vad gäller barnets boende övergår det till rätten att besluta vem av föräldrarna barnet ska bo hos om inte dem sinsemellan kan komma överens om det, se 6:14a FB.

Utifrån den information som du givit ovan kan det anses strida mot barnets bästa att placera barnet hos sin mamma, om barnet trivs så bra hos dig i den situation som föreligger i dagsläget. Detta är dock något som rätten får beakta och fatta beslut om. Som jag nämnt ovan är det av avgörande vikt vad som är bäst för barnet och vad er son vill.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med mitt svar. Har du ytterligare frågor kan jag råda dig att kontakta en av våra samarbetspartners,Familjens jurist.De är specialiserade på familjerätt och den här typen av frågor.

Med vänlig hälsning

Anna

Anna PieschlRådgivare