Fråga om avtalsbrott vid konsumentköp av felaktig vara

Har avtal med Viasat där tjänsten Viaplay ingår.Under 4 veckor har detta inte fungerat alls.

Vid kontakt med Viasat får jag besked om att man jobbar på att lös problemet.

Har kontaktat dem vid 6 tillfällen men inget händer.

Är detta ett avtalsbrott??

Lena

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som konsument har du ett särskilt lagstadgat skydd vid köp från en näringsidkare, som t.ex. Viasat. Konsumentköplagen är det som blir tillämplig och den är till för att skydda konsumenter då de oftast är en svagare part i avtalsförhållandet.

Om en vara avviker från vad som i avtalet är föreskrivet så är den felaktig, konsumentköplagen 16 §. Varan ska alltså motsvara det som du och säljaren har kommit överens om till kvalitet och funktioner. Sammantaget ska man även titta på vilket pris som är överenskommet och hur det återspeglar själva varan. Med den informationen du har gett är det svårt att ge ett exakt svar, men ja det kan röra sig om ett avtalsbrott om inte Viasat levererar det ni har avtalat om.

Vid en felaktig vara kan du kräva olika påföljder beroende på hur omfattande felet är. För att du ska kunna hävda fel i vara krävs det att du har reklamerat den inom skälig tid. Det har du gjort eftersom du varit i kontakt med Viasat om problemet och det inom 4 veckor från att du upptäckt felet. Lämnar man ett meddelande om felet, reklamation, inom 2 månader från att man upptäckt det så är det alltid inom skälig tid.

De påföljder som jag anser är aktuella för dig är att du först kräver att Viasat avhjälper felet och om Viasat inte kan göra detta så har du rätt till prisavdrag eller hävning av köpet.

Hoppas du fick svar då din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare