FrågaFAMILJERÄTTGod man28/02/2017

Fråga om avtal med enskild som står under förvaltarskap samt dennes skadeståndsskyldighet

Vad kan hända om jag säljer ett fordon till en person över 18 år som är omyndig förklarad? Om personen i fråga inte har godman/förmyndare med sig. Vad händer om denne orsakar skada med fordonet jag sålt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sedan 1989 kan man inte bli omyndigförklarad enligt svensk rätt. Denna möjlighet har i stället ersätts av två typer av åtgärder: godmanskap och förvaltarskap. Om det rör sig om ett godmanskap har denne ingen bestämmanderätt över huvudmannen (den som har god man). I dessa fall har alltså huvudmannen kvar sin rättshandlingsförmåga och kan ingå bindande avtal. Om det i stället rör sig om ett förvaltarskap, vilket kan vara fallet då någon har så svårt att ta hand om sig själv att han eller hon riskerar att fara illa på grund av sitt eget handlande, eller riskerar att bli svårt utnyttjad av andra, är situationen omvänd. I sådana fall har förvaltaren, inom ramen för sitt uppdrag, rätt att ensam bestämma utan huvudmannens samtycke. Huvudmannen kan alltså i dessa fall förlora sin rättshandlingsförmåga och har då inte längre möjlighet att ingå giltiga avtal.

Det är alltså viktigt att göra en distinktion mellan om köparen till din bil är ställd under godmanskap eller förvaltarskap. Eftersom du beskriver det aktuella fallet som att personen i fråga är omyndigförklarad tolkar jag situationen som att det rör sig som ett förvaltarskap.

Av 11 kap 7 § 2 st föräldrabalken (här) framgår att förvaltaruppdraget ska anpassas till den enskildes behov i varje särskilt fall och får begränsas till att avse viss egendom eller angelägenhet eller egendom överstigande ett visst värde. Det är därför svårt att fastställa att en person helt skulle sakna rättshandlingsförmåga enbart på grund av att denne har en förvaltare. Om emellertid så skulle vara fallet stadgas i 9 kap 6-7 §§ föräldrabalken (här) rättsverkningarna. Om personen saknar samtycke från sin förvaltare att ingå avtalet så får den avtalsslutande parten frånträda avtalet. Prestationerna ska då gå åter, se 9 kap 7 § föräldrabalken (här).

Angående skadan gäller, då ni inte har något (giltigt) avtal, reglerna om utomobligatoriskt skadestånd i 2 kap skadeståndslagen. 2 kap 1 § skadeståndslagen (här) stadgar att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar sakskada skall ersätta denna. Under förutsättning att dessa rekvisit är uppfyllda blir personen som har skadat bilen alltså ersättningsskyldig gentemot dig. Det kan dock tänkas att skadeståndet kommer jämkas med hänsyn till personens ekonomiska förhållanden eller liknande.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare