FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/09/2017

Fråga om avstånd mellan altan och tomtgräns

Hur nära får grannens altan vara från vår tomtgräns?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan inte ge ett exakt svar på din fråga då det är byggnadsnämnden i varje kommun som bestämmer om det man vill bygga kräver bygglov eller inte. Så det jag skriver nedan är generella regler som "vanligtvis" brukar gälla i kommuner.

Ett vanligt trädäck som är byggt på marknivå kräver oftast inte bygglov. Om det inte behövs något bygglov för altanen får den byggas var som helst på tomten och ända fram till tomtgränsen.

Anses altanen vara en nybyggnad eller tillbyggnad kan den kräva bygglov. Något som gör att det kan räknas som en nybyggnad/tillbyggnad är om altanen byggs ovanför marknivå, t.ex. i en sluttning som skapar ett utrymme under altanen. Om altanen är att anse som en tillbyggnad men inte kräver bygglov, och byggs närmre än 4,5 meter från tomtgränsen så krävs medgivande från berörda grannar.

Som du märker är det många om och men när det kommer till altaner och hur/var de får byggas. Mitt råd är därför att du hör av dig till byggnadsnämnden i din kommun för att få ett exakt svar på din fråga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare