FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/04/2017

Fråga om avbeställning av vara

Om man beställt nya glasögon men ej betalt något, ej heller fått reda på om de har kommit till butiken, har jag rätt att då avbeställa glasögonen?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag utgå ifrån att du köpt varorna via internet.

När man beställer en vara via internet har man som konsument rätt att ångra sig, en så kallad ångerfrist. Ångerfristen börjar gälla den dagen som konsumenten tar emot varan, eller tidigast den dagen konsumenten får information om ångerfristen (se här och här).

Mitt förslag är att du ringer till företaget och säger att du vill avbeställa varan. Säger de att varan redan skickats iväg så väntar du tills du glasögonen kommit till butiken, för då har du som sagt 14 dagar på dig att ångra ditt köp!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare