FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/04/2017

Fråga om avbeställning av vara

Om man beställt nya glasögon men ej betalt något, ej heller fått reda på om de har kommit till butiken, har jag rätt att då avbeställa glasögonen?


Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag utgå ifrån att du köpt varorna via internet.

När man beställer en vara via internet har man som konsument rätt att ångra sig, en så kallad ångerfrist. Ångerfristen börjar gälla den dagen som konsumenten tar emot varan, eller tidigast den dagen konsumenten får information om ångerfristen (se här och här).

Mitt förslag är att du ringer till företaget och säger att du vill avbeställa varan. Säger de att varan redan skickats iväg så väntar du tills du glasögonen kommit till butiken, för då har du som sagt 14 dagar på dig att ångra ditt köp!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo