FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/12/2017

Fråga om att få tillgång till handlingar

Hej jag undrar över det här med att överklaga. Om en advokat sänder in en överklagan ska då inte jag få en kopia av den så jag kan läsa vad han skrivit?

Med vänlig hälsning

Monica NJ

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du är part i målet så har du 3 veckor på dig att överklaga domen från att den meddelades. Överklagar din motpart så har du ytterligare en vecka på dig att även du överklaga domen, dvs. totalt fyra veckor ifrån det att domen meddelades, 50:2 rättegångsbalken (tvistemål) och 51:2 rättegångsbalken (brottmål). Sker inget överklagande inom de tre veckor vinner domen laga kraft och kan inte överklagas längre.

Är du part i målet och din motpart har överklagat så blir du delgiven ifall prövningstillstånd beviljas och målet alltså kommer att tas upp i högre instans, 50:8 rättegångsbalken (tvistemål) och 51:8 rättegångsbalken (brottmål). Som part har du rätt att ta del av alla handlingar och kan då ta del av din motparts överklagan för att på bästa sätt förbereda dig inför huvudförhandlingen, själva rättegången.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare