Fråga om att slippa undan uppsägningstiden

Jag flyttade in i en lägenhet för 2,5 år sedan och huset såldes ungefär ett halvår efter inflytt från en hyresvärd till en annan och inte skrivit på något nytt kontrakt. För två månader sen fick jag arbete på annan ort och ringde för att säga upp lägenheten men undrade över om det gick att slippa uppsägningstiden. De rekommenderade mig att hyra ut i andra hand istället då den processen skulle gå snabbare men jag fick avslag för två veckor sedan. Finns det något sätt att slippa 3 månaders uppsägningstid?

Dom vägrar hjälpa mig bli av med den trots att det är över 800 sökande per lägenhet i denna stad och jag känner mig lurad av dom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresnämndens godkännande vid avslag av hyresvärden
Om du inte redan sagt upp din lägenhet kan du ansöka om tillstånd för andrahandsuthyrning hos hyresnämnden. I de fall då hyresvärden nekar uthyrning i andrahand kan hyresnämnden godkänna uthyrningen istället då deras godkännande går före hyresvärdens.

Tillstånd ska lämnas av nämnden om hyresgästen har beaktansvärda skäl för upplåtelsen på grund av:

- ålder,
- sjukdom,
- tillfälligt arbete på annan ort,
- tillfälliga studier på annan ort,
- längre utlandsvistelse,
- särskilda familjeförhållanden, eller
- därmed jämförbara förhållanden.

och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycket (se här).
Ej befogad anledning är om hyresgästen kan antas vara misskötsam.

Om ditt arbete på annan ort enbart är tillfälligt så uppfyller du ett av skälen till varför hyresnämnden ska godkänna andrahandsuthyrning. I såfall kan du vända dig till hyresnämnden (här och här), men det förutsätter att lägenheten inte är uppsagd samt att du som ovan nämnt, enbart tillfälligt ska jobba på annan ort

Uppsagd bostad
Har du redan sagt upp din bostad är du dessvärre bunden av uppsägningstiden på 3 månader även om du flyttar därifrån tidigare. Ibland kan hyresvärden vara schyst och inte kräva hyra om de hittar en ny hyresgäst under uppsägningstiden, men det finns inget juridiskt som säger att hyresvärden måste hitta en ny hyresgäst för att du ska slippa undan hyra.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare