Fråga om att bestrida betalningskrav från Kronofogdemyndigheten

Hej

Jag har en fråga. Ska försöka berätta lite kort. Jag var sambo i nästan 11 år min ex lyckades avhysa mig från hans hus fast jag har en lägenhet från 1/4. Just nu bor jag hos kompisar( vi har gemensamt barn). Just nu har jag adressen hos honom tills jag flyttar. Hämtade min post och där fanns ett brev från kronofogden där han kräver mig på pengar. Har frågat om honom om vad det gäller utan att få nån svar. Borde jag inte få räkning, påminnelse, inkasso först? Fast han kan gömma räkningar plus att räkningar kommer från honom och han kan lösa att skicka de utan att göra det. Hur ska jag gå till vägarna med det? Jag var delägare i hans företag utan att få nåt lön.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du anser att betalningskravet är felaktigt så kan du bestrida detta. Jag ska nedan gå igenom hur du går tillväga.

- Kvittera att du har fått föreläggandet
Du ska börja med att skriva under delgivningskvittot som du fått hemskickat och sedan skicka tillbaka det till Kronofogden. Detta innebär inte att du godkänner kravet, men skriver du inte under så kan Kronofogden uppsöka dig personligen för att få en underskrift.

- Du kan även ringa Kronofogden
Skulle du inte ha möjlighet att skicka in delgivningskvittot kan du istället ringa Kronofogden på nr: 0771-73 73 00 mellan 8-18 på vardagar och bekräfta att du tagit emot brevet. Ett tips när du ringer är att du har med dig brevet då de eventuellt kommer ställa några frågor för att se att ni pratar om samma brev.

- Hur lång tid du har på dig?
När du skrivit på delgivningskvittot kan du bestrida betalningskravet om du tycker det är felaktigt. Det ska stå i brevet du fått hur lång tid du har på dig.

- Om du anser att kravet är fel
För att bestrida kravet ska du skriva ett brev där du beskriver vad som är fel med kravet och varför. Här ska du även ange namn och personnummer samt ett målnummer som finns i det brev du fått. Sedan skickar du brevet till Kronofogden inom den tid som framgår av brevet att du har på dig.

- Vad händer sen?
När du skrivit under delgivningskvittot samt skrivit ett brev med dina invändningar så kommer Kronofogden skicka brevet (ditt bestridande) till ditt ex. Om ditt ex inte håller med om dina invändningar kan denne begära att ärendet ska lämnas över till domstol. I sådant fall fortsätter handläggningen och det kommer då tillkomma en avgift som domstolen tar ut. Denna avgift är 600 eller 2500 kr beroende på hur stor skulden är och hur domstolen kommer att hantera målet.

Det är sökanden (alltså ditt ex) som kommer betala avgiften till domstolen. Skulle du sedan förlora målet kan du få betala denna avgift plus eventuella andra rättegångskostnader. Skulle ditt ex däremot inte vilja att målet överlämnas till domstol så kommer ärendet avslutas.

- Vad händer om du varken bestrider eller betalar?
Om du inte gör något alls i detta kommer du vara skyldig att betala det som brevet visar.

På Kronofogdens hemsida kan du läsa mer om hur du går tillväga - här.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare