Fråga om att ändra inbördes testamente och fråga om förskott på arv

En äldre släkting vill ändra sitt testamente som hon skrev tillsammans med sin nu avlidne make.

"Vi undertecknade äkta makar förordnar härmed såsom vår yttersta vilja och testamente, att den av oss , som överlever den andre, skall med full äganderätt erhålla all den avlidnes egendom.

Efter bådas frånfälle skall kvarlåtenskapen fördelas med en hälftendel till mina, C C, syskonbarn och en hälftendel till mina, K C, kusiner, C-K C och N C barn.

1. Kan detta testamente makuleras och ett nytt skrivas med en ny fördelning där endast den efterlevande makans syskonbarn står som arvtagare.

2. Kan den efterlevande ge bort t ex 3/4 av kvarlåtenskapen i gåva som ej skall anses vara ett förskott på arvet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din frågor!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till ärvdabalken, den hittar du här.

1. I detta fall handlar det om ett inbördes testamente mellan makarna. Det står att den efterlevande maken ärver med full äganderätt, vilket utesluter efterarv. Dock finns även ett förordnande om efterarv. I praxis har man i sådant fall sagt att efterarvet ska gälla och att den efterlevande maken istället ärver med fri förfoganderätt, vilket innebär att maken får göra i princip vad denne vill med pengarna förutom att testamentera bort dem.

Din släkting kan därför bara ändra testamentet i den del det handlar om hennes egendom. Hon kan inte testamentera bort den avlidne makens kvarlåtenskap till sina syskonbarn då hon bara har den egendomen med fri förfoganderätt.

2. Ska gåvan ges till en bröstarvinge (dvs barn, barnbarn, osv) kommer gåvan räknas som förskott på arv så länge något annat inte har föreskrivits. Är det istället till en annan arvinge, tex syskonbarn, så räknas det istället som förskott på arv bara om det har föreskrivits. I båda fallen är bra om hon tydligt skriver att gåvan inte ska ses som förskott på arv, så att det inte finns någon tvekan om hennes vilja. (se 6 kap 1 § ärvdabalken).

Det är alltså möjligt att göra så att gåvan inte ses som förskott på arv. Hur man ska göra beror dock på vem gåvan är till.

Hoppas du har fått svar på dina frågor! Önskas ytterligare hjälp rekommenderar jag Lawline Juristbyrå, du kan boka tid hos dem här.

Med vänlig hälsning,

Johanna BergvallRådgivare